Gezonde Jonagold Appel

Eet dagelijks een Appel

Eet dagelijks een appel en profiteer op een gemakkelijke manier van de gezondheidsvoordelen. Kent u het engelse spreekwoord: An Apple A Day Keeps the Doctor Away? Nu, deze bewering lijkt te kloppen. Ieder dag worden we overspoeld met nieuwe superfoods, zoals Gojibessen en Chiazaad, maar onderschat de al oude gewone appel vooral niet.  Uit tamelijk recente bewijzen blijkt dat appels op heel veel verschillende wijze onze gezondheid goed doen en gelijk zijn aan het gezondste superfruit.


Eet dagelijks een appel tegen kanker

We weten allemaal wel dat het eten van veel groenten en fruit de risico’s op kanker kunnen doen verkleinen. Met name de appel zou daar een grote rol in kunnen spelen. Uit een Italiaans onderzoek, gedaan met ca 7600 personen, is  gebleken dat als men dagelijks een appel nam er een kleinere kans op kanker ontstont dan als men geen appel at. Daarbij ging het vooral om de risico’s op kanker van de mond en keel, strottenhoofd, darm/rectum en de slokdarm.
Een opmerking daarbij is wel dat de appel ongeschilt dient te worden gegeten anders mist u het antikanker effect.

Een appel helpt het hart gezond te houden

Ook voor het behoud van een gezond hart spelen appels een rol. Dit bleek uit een onderzoek van de Florida State University, gehouden onder 160 vrouwen na de menopauze. Er werden twee groepen vrouwen, geheel willekeurig, gevormd. De ene groep vrouwen kreeg 75 gram gedroogde appels per dag (ongeveer twee appels). De andere groep kreeg dezelfde portie gedroogde pruimen. Na 6 maanden bleek het gehalte aan cholestrol in de groep die de gedroogde appels had genuttigd beduidend lager te zijn dan de groep die gedroogde pruimen had gegeten. Ook was in de appelgroep het slecht cholesterol gehalte LDL 24 procent lager dan aan het begin van het onderzoek. De krachtige anti oxidant quercetine zit ook in appels en die zou voor het positieve effect kunnen zorgen dat de kans op een hartziekte daalt. Quercetine komt ook voor in o.a. boontjes, uien, bieslook, bessen, rode wijn, bramen en tomaten.

Een appel eten voor de maaltijd om af te vallen

Als men 15 minuten vóór de lunch een appel eet krijgt men een verzadigd gevoel waardoor er daarna minder wordt gegeten. De test met het drinken van appelsap vooraf of het vooraf appelmoes eten gaf geen verzadigd resultaat. Nee het eten van een hele appel is het beste om af te vallen en daarna minder te eten.

Wat is de beste appel?

Uit onderzoek blijkt dat sommige appels de dokter beter buiten de deur houden dan andere. Het zijn namelijk de flavonoïden en fenolen die voor de positieve gezondheidseffecten zouden zorgen. De hoeveelheid van deze antioxidanten kunnen per appel danig verschillen. Uiteraard is ook hier onderzoek naar gedaan. Volgens onderzoekers van Cornell University in Ithaca bevat de Fuji appel de meeste fenolen en flavonoïden, dan komt de Red Delicious, Northern Spy en de Gala appel. De minste antioxidanten zaten in de Cortland- en Empire appels. Volgens een Duits onderzoek met dertig verschillende appelrassen kwam de oerdegelijke Jonagold als beste leverancier van antioxdanten naar voren.

Heeft u ook wel eens last van een suikerpiek na het eten van een appel? Neem er dan een paar pinda’s of noten bij. Dat neutraliseert de stijging van de bloedsuikerspiegel.

Bron: Medisch Dossier