Noten.nl Voor vers gebrande noten

Noten, zaden en pitten als voeding

Eet er niet teveel van, maar neem elke dag  een handvol noten, zaden of pitten. Noten, zaden en pitten als voeding zijn intense voedingsmiddelen en zijn rijk aan eiwit, plantaardige vetten, vitaminen en bezitten met name veel mineralen en spoorelementen. Ook bevatten noten, zaden en pitten koolhydraten ofwel natuurlijke suikers. De hoeveelheid koolhydraten zijn per noot verschillend maar varieert vaak tussen de 10 en 12 %. Zie onderstaand lijstje met de hoeveelheid koolhydraten per noot of zadensoort:


Paranoot          3%
Sesamzaad      6,1%
Kokos                 6,4%
Cashewnoot   30,5%
Kastanje            41%
Pijnboompit    20,5%
Pistache            17,5%

Noten, zaden en pitten als voeding volwaardig

Noten, zaden en pitten als voeding
Cashewnoten, Pecannoten, amandelen en macadamia’s

Doordat deze voedingsmiddelen veel ballaststoffen en veel vetten hebben worden de natuurlijke suikers langzaam vrij gegeven. Noten, zaden en pitten hebben daardoor een lage glycemische index, slechts tussen de 15 en 24 en dat is goed, daardoor ontstaan er geen pieken in de bloedsuikerspiegel en wordt er geen insuline uit gescheiden.

Maar wist u dat de pinda ook enorme gezondheid voordelen op kan leveren? Het meest gezond zijn de vliespinda’s. Pinda’s behoren tot de peulvruchten en is een van de lekkerste en meest gegeten groenten snack op de aarde. De pinda wordt ook wel aardnoot of olienoot genoemd wat dan wel weer verwarrend is. Pinda’s bevatten de vitamines B3, B11 en E.  Ook bevatten pinda’s de mineralen mangaan en koper en het  aminozuur tryptofaan. Koop nu uw pinda’s bij Noten.nl.

‘Weetje’ over de paranoot en pistache nootjes

Selenium is een mineraal wat in een hoge dosis voorkomt in paranoten en pistachenoten. Dit mineraal heeft veel functies waarvan ik er paar noem die ik wel belangrijk vindt. Ik heb een traag werkende schildklier.(En veel vrouwen in Nederland met mij). Voor ons is het goed om dagelijks drie a vier paranoten te consumeren. Het selenium ondersteunt namelijk het schildklierhormoon. Selenium werkt ook ontstekingsremmend en gaat veroudering tegen. Dus werkt als een anti-aging.

Bron: DNUA