Peulvruchten als Vleesvervangers

Peulvruchten als vleesvervangers

Peulvruchten zijn gezond omdat ze rijk zijn aan koolhydraten, eiwitten, B-vitaminen en mineralen, zoals ijzer, calcium en fosfor. Ze bevatten geen vezels en weinig calorieën.


Zowel de zaden als de peulen zelf vallen onder de noemer peulvruchten. Peulen zijn de vruchten van de planten uit de vlinderbloemige familie. De meeste peulen die wij kennen zijn meerzadig, maar er bestaan ook peulen die enkelzadig zijn. Hoewel alle planten uit de vlinderbloemige familie peulen ontwikkelen zijn deze lang niet allemaal eetbaar.

Peulvruchten als vleesvervangers een paar keer per week!

Enkele voorbeelden van eetbare peulvruchten zijn: erwten, kapucijnders, zie het overheerlijke vegetarische recept Chili sin carne, kikkererwten, linzen, bruine bonen, sperziebonen, snijbonen en sojabonen. De meeste peulvruchten zijn verkrijgbaar in drie varianten, vers, gedroogd en al gaar in een pot of blik of bevroren. Van verse peulvruchten kan men de peulen en de zaden eten. Verse peulvruchten moet men eerst koken voordat men ze kan eten. Verse peulvruchten dient men niet te lang te bewaren. Want dan gaat de kwaliteit snel achteruit. De hoeveelheid vitaminen en mineralen gaan dan ook langzaam achteruit.

Van gedroogde peulvruchten zijn alleen de zaden eetbaar. Zoals erwten, bonen, linzen en sojabonen. Gedroogde peulvruchten vragen een wat langere bereidingstijd.Ze moeten altijd een nacht of minstens een paar uur in water weken. Daarna nog een geruime tijd worden gekookt om ze te kunnen eten. Gedroogde peulvruchten kunnen tot wel 10 jaar worden bewaard. De varianten in pot, blik of bevroren kan men sneller eten. Vaak wordt er zout aan toegevoegd om te conserveren. Ook de smaak en de vitaminen en mineralen kunnen ietsje minder zijn. Wel zijn de peulvruchten op deze manier ook lang houdbaar. Let altijd wel op de THT datum!

Bron: Het groot gezondheidsboek