Selenium in Paranoten

Selenium en paranoten

Paranoten zitten boordevol selenium!

Maar wat is selenium en waarom hebben wij selenium nodig? Selenium is een hele krachtige antioxidant. De aanbevolen ADH van selenium is 50 mcg voor vrouwen en 60 mcg voor mannen. Aanbevolen wordt om niet meer dan 5 paranoten per dag te eten. De maximale grens van de hoeveelheid selenium die je binnen krijgt wordt anders overschreden. De grens is max 300 mcg per dag. Bovendien bevat niet iedere paranoot evenveel selenium.


Waarvoor selenium?

Selenium is o.a. goed voor het gezond houden van het hart en onze bloedvaten. Ook ontstekingen zouden verlaagd kunnen worden door het gebruik van selenium. Tevens zou het risico op kanker kunnen worden verkleint.
Ik, als schildklier patiënt, wist niet dat een tekort aan selenium tot schildklier problemen zou kunnen leiden. Selenium is namelijk erg belangrijk voor de aanmaak van het schildklierhormoon levothyroxine(1).
Paranoten bevatten ook magnesium, kalium, zink, fosfor en vitamine B1. Ook cashewnoten zijn rijk aan de mineralen magnesium, koper, selenium, zink, natrium en vitamine B5.

Hoe eten we de paranoot

De paranoot eten we altijd rauw en onbehandeld en is aanwezig in veel vooral rauwe en gezonde notenmixen. De paranoot groeit aan de paranoten boom in de regenwouden van Zuid Amerika en wordt voor gebruik alleen gepeld.
Door de combinatie van eiwitten en koolhydraten zijn alle noten zwaar te verteren. Ook de paranoot. Daarom is het verstandig om niet meer dan een handje noten per dag te eten.

Gezonde notensaus

Maak zelf een lekkere en gezonde notensaus: laat ongebrande en ongezouten noten even wellen in lauw water, dat maakt ze lichter verteerbaar. Blender ze dan met olijfolie of walnotenolie en verse kruiden zoals salie, tijm en rozemarijn. Dat geeft een fijne smaak. Voeg eventueel wat kruidenzout toe. Combineer de van notensaus met gestoomde of geroerbakte groenten en de maaltijd is compleet.

Eet smakelijk!