Vezelrijke abrikozen eten

Vezelrijke abrikozen eten

De gedroogde vezelrijke abrikozen die wij hier in Nederland eten komen vooral uit Turkije. Je vindt ze in veel landen rondom de Middellandse zee. Als de abrikozen zijn geoogst hebben de vlezige exemplaren een mooie oranje gele kleur. Door de abrikozen een nachtje te weken in koud water zijn ze net zo goed te gebruiken als de verse vruchten. Wellen in oranjebloesemwater, thee of witte zoete wijn, geeft een heerlijk aroma.


Vezelrijke abrikozen eten goed voor je!

Gedroogd fruit is goed vanwege de aanwezige anti-oxidanten. Zij beschermen het lichaam tegen schadelijke stoffen die vrij komen. Dit als gevolg van allerlei oxidatie reacties. Vers fruit, zoals een appel, doet dat ook! Tevens bevatten abrikozen een hoog gehalte aan kalium. Van kalium is in onderzoeken aangetoond dat zij invloed heeft op de waterhuishouding in ons lichaam.

Kalium werkt bloeddruk verlagend. Het in de abrikozen aanwezige magnesium en calcium spelen hierbij ook een rol. Het hoge vezelgehalte in de abrikozen pleit voor het regelmatig eten van dit gedroogde fruit. Met de vezelrijke abrikozen kunnen bijvoorbeeld als ontbijt lekkere pannenkoekjes worden gebakken. Dan worden deze nog lekkerder en gezonder. Zo kan er op een natuurlijke manier worden gespeeld met suikers en vezels. maak het beslag klaar de avond ervoor en de volgende ochtend is het bakken zo gedaan!

Als verstandige snack tussendoor of als aanvulling in de lunchbox kan een abrikoos ook prima als energiebron fungeren. Ik koop mijn abrikozen tegenwoordig gemakkelijk online bij Noten.nl. Daar hebben ze verschillende soorten abrikozen van de beste kwaliteit. Bestel ze eenvoudig online en geniet van de verse kwaliteit en snelle levering.